מהי שן בינה כלואה?

שן בינה כלואה

אחת מהסיבות השכיחות ביותר לכאבים בלסת אותן חווים מטופלים רבים מגיעים בגלל שן בינה כלואה. הרופא יסביר לכם כי אתם צריכים לעקור את אותה שן בינה, דבר שיביא לכך שתצטרכו לעבור עקירה כירורגית ולא עקירה רגילה. בוודאי יש לכם לא מעט שאלות הקשורות לאותה עקירה כירורגית – ואנו כאן על מנת לספק לכם תשובות לכל שאלה חשובה.

למרבית האנשים יש שלוש שיניים טוחנות ויש כאלה שנוטים לכנות אותן בתור שיני בינה. השיניים הללו הן השיניים האחוריות ביותר בחלל הפה, והן נוצרות ויוצאות החוצה באזור גיל 18. מי שיש לו קצת מזל, יגלה כי בחלל הפה יש מספיק מקום לאותן שיני בינה על מנת שיצאו החוצה ללא כל הפרעה.

ישנם מקרים שבהם לשן הבינה אין מקום לצאת החוצה, ולכן היא לא יוצאת החוצה. במקרה כזה שבו השן איננה יוצאת, היא מוגדרת בתור שן בינה כלואה. ברוב המקרים יהיה צורך בעקירה כירורגית על מנת להוציא את שן הבינה החוצה, כך שהיא לא תביא לנזק בחלל הפה. העקירה הכירורגית מתבצעת אצל רופא מומחה שמכיר את התחום על בוריו, ויוכל לספק לכם טיפול הולם. בין אם הרופא יקבל אתכם במרפאה פרטית או בבית חולים בכדי לבצע את העקירה.

מה חשוב לדעת לפני ביצוע עקירת שן בינה כלואה?

1. יכולים להיות מקרים שבהם שן הבינה כלואה בעצם הלסת, ובעקבות כך היא איננה מסוגלת לבקוע החוצה. בנוסף לכך במקרים כאלה יכול להיווצר מצב שבו שן הבינה כלואה דוחפת שיניים אחרות בניסיונות שלה לבקוע החוצה. במצב כזה שן הבינה גורמת לתזוזה של השיניים, ובמקרים מסוימים היא עלולה לגרום גם לדלקת חניכיים. במקרה אחר, שן הבינה יוצאת רק באופן חלקי החוצה – דבר שימנע מכם לצחצח ולנקות אותה בצורה אפקטיבית. במקרה כזה בתוך זמן קצר שן הבינה עלולה להגיע למצב של ריקבון, ולא יהיה מנוס מלעקור אותה.
  2. במקרים שבהם ניתן לעקור את שן הבינה הבעייתית, רופאי השיניים ימליצו לבצע את ההליך כירורגי הזה. אומנם מדובר על הליך כירורגי לא פשוט ברפואת השיניים, אך הימנעות מעקירת שן הבינה עלולה להוביל לכאבים עזים, לזיהומים בחלל הפה ובמקרים קיצוניים אף לפגיעה רחבה לכיוון אזורים במוח.

בשאיפה להקל על הכאבים טרם ביצוע העקירה הכירורגית יבקש רופא השיניים מהמטופל לצרוך אנטיביוטיקות שונות שפותחו לתפקיד הזה. על מנת שהעקירה עצמה תעבור בשלום, רופא השיניים יבקש מהמטופל לעבור צילום רנטגן של שורש שן הבינה על מנת לוודא כי במהלך העקירה לא יפגע העצב או בסינוסים בלסת התחתונה. במקרים שבהם קשה לדעת האם תהיה פגיעה או שלא, המטופל יכול להידרש לבצע צילום פנורמי ואף צילום תלת ממד.
  3. הטכניקה הנפוצה ביותר לביצוע עקירה כירורגית של שן בינה כלואה היא טכניקת שלושת השלבים. בשלב הראשון הרופא המנתח יבצע חיתוך של חלק מסוים מהשן. בשלב השני ישלוף הרופא את חלק השן שאותה הוא חתך. בשלב האחרון כמובן יוציא הרופא את החלק הנותר של השן על מנת להשלים את הניתוח כולו.

השאיפה בטכניקה הזאת היא להקל עד כמה שאפשר על המטופל עצמו. באמצעות הטכניקה הזאת עוצמת הכאב לאחר הניתוח תהיה פחותה, הדימום יהיה קטן בצורה משמעותית וההחלמה כולה תהיה קצרה יותר. כך שזה לגמרי הופך את הניתוח להיות הרבה יותר אפקטיבי עבור המטופל.

חשוב לדעת – לאחר ביצוע העקירה

שן בינה כלואה

ברגע שהעקירה עברה בשלום מחובתכם לפעול בצורה מדויקת על פי ההוראות של הרופא המנתח, ובמקרים שבהם ישנה חוסר הבנה מומלץ ליצור קשר עם המרפאה שבה בוצעה העקירה. במידה והרופא ביקש מכם לנטול תרופות, אסור לכם בשום אופן לשנות את המינון של התרופות או להפסיק את לקיחתן על דעת עצמכם. לאחר שהרופא יקבל את הליך השיקום הנחוץ, יהיה ניתן לבצע את התכונית הכירורגית להשתלת השיניים.

אתם בוודאי מתארים לעצמכם כי לאחר העקירה אתם עלולים לסבול מנפיחות באזור שבו היא בוצעה. לפיכך אתם תהיו מוגבלים לבצע פעולות בסיסיות הקשורות לאכילה או לדיבור. במרבית המקרים הכאבים אמורים לחלוף בתוך 48 שעות מהרגע שבו בוצע הניתוח, ותוכלו להשתמש במשככי כאבים על מנת להרגיע את הכאב שלעיתים יכול להיות בלתי נסבל. לנשים בהריון אנו ממליצים להתייעץ עם רופא הנשים אילו משככי כאבים הן יכולות לצרוך על מנת להקל את הכאב.

הדברים שחשוב שתעשו לאחר עקירת שן בינה

אתם אלה שיכולים להשפיע בצורה ישירה על אופן ההחלמה ועל מהירות ההחלמה שלכם לאחר עקירת שן בינה. אספנו עבורכם את הטיפים הטובים ביותר, אלה שיסייעו לכם להחלים באופן האידיאלי ביותר לאחר העקירה:

– מומלץ שלא לעשן כשבוע ימים לאחר ביצוע עקירת שן בינה
– מומלץ להימנע משטיפת חלל הפה עד כמה שאפשר
– מומלץ שלא לירוק את הרוק או הדם, התחליף הטוב ביותר הינו שימוש בפדי גזה
– אסור לאכול או לשתות כשעתיים לאחר ביצוע העקירה
– מומלץ לאכול גלידות, יוגורטים או כל מוצרי המזון שיכולים לצנן את האזור
– מומלץ להוריד את הנפיחות באמצעות שקיות קרח – פעמיים או שלוש ביום
– מומלץ להימנע עד כמה שאפשר מאכילת מאכלים חמים או משתיית משקאות חמים
– מומלץ להימנע בתקופת ההחלמה מביצוע פעולות גופניות מאומצות שעלולות להביא לדימום מאזור העקירה
– מומלץ לבצע שטיפה של חלל הפה עם מי פה כחמש פעמים ביום למשך שבוע ימים
– מומלץ לשלב ביחד עם השימוש במי פה גם גרגור של מים כפית מלח על מנת לזרז את ההחלמה